lördag 2 januari 2010

Lifeshaver Strikes Back

Lifeshaver var mitt senaste försök till en hemsida. Men nånstans under 2001 lämnade jag den att dö, ensam i den slukande webben. Idag återuppstår sidan - som en blogg. Trots att jag aldrig riktigt gillat fenomenet "blogga", har nu behovet av att skriva och berätta tagit över.

I oktober fick jag diagnosen aortaklaffsinsufficiens. Det betyder kortfattat att klaffen mot aortan inte sluter tätt och att blod som ska ut i kroppen rinner tillbaks in i hjärtat. Ett friskt hjärta pumpar 5 liter blod per minut, mitt hjärta pumpar ungefär
12 liter. Detta leder i sin tur till att den vänstra kammaren blir större av allt extraarbete och att hjärtat mår dåligt. För att fixa det här kommer jag att opereras och få min aortaklaff utbytt.

Jag kommer skriva här för att få ur mig lite av alla de känslor och tankar som kretsar kring mitt tillstånd, den kommande operationen och tillfrisknandet. Min förhoppning är att
hjälpa andra i samma situation och att kunna påvisa att det (förhoppningsvis) inte är lika läskigt som det verkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar